torsdag, december 29, 2005

Framtidsplanen - utvärdering

Ett år har gått nu, dags för utvärdering igen då.

Aldrig vara otrogen igen.
Om jag är det; vara totalt ärlig. - Nixpix, har inte varit otrogen.

Umgås mycket med folk som jag känner. - Nja, kanske inte så mycket i höst, men ganska okej ändå.

Satsa ordentligt på studierna. - Nja, det gick väl hyfsat, men jag ska nog komma vidare.

Göra mer kul saker på fritiden. - Ja, definitivt, men mer kul och mindre seriöst på fritiden borde det bli nästa år.

Vara mer öppen för olika typer av människor. - Jag hoppas det, men det kan alltid bli bättre.

Inte tappa hoppet. - Nixpix, jag har massa hopp!

måndag, december 26, 2005

Summering 2005

Jaha, fyra dagar kvar till nyårsafton så det är väl läge att summera året kanske. Fick lust att göra det nu så jag snor frågeformuläret från förra året. Kan ju säga först att jag tycker att jag hållit förra årets nyårslöften rätt bra, dvs jag har gjort mer kul saker på fritiden och jag har haft sex med bra karlar (iallafall godkänt).

Vilka länder besökte du? Bosnien-Herzegovina, Kroatien, Ungern, Slovakien, Tjeckien, Polen.
Är det något du saknar år 2005 som du vill ha år 2006? Bättre självförtroende (än sista halvan av 2005).
Vilket datum från år 2005 kommer du alltid minnas, och varför? Antagligen 3e november, när vår festival gick av stapeln. Och massa andra dagar (hoppas jag).
Vad var din största framgång 2005? Att jag fixade bra och trevliga "jobb" och andra sysselsättningar åt mig själv (funktionär, konfirmationshandledare, praktikplatsen, festivalmedarrangör..).
Bästa köpet? Praktiska grejer - sovlakan och munkjacka.
Vad spenderade du mest pengar på? Tågluffen. Här hemma blir det kanske kläder, även om jag inte köpte så mycket sånt.
Gjorde någonting dig riktigt glad? Vårens singelliv, Hultsfredsfestivalen.
Vilka sånger kommer alltid att påminna dig om år 2005? Sexy med Cat5, Konitchiwa bitches - Robyn, Andreas Tilliander-skivan som jag glömt vad den heter nu och en massa andra.
Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år? Våren var gladare än året innan och hösten var nog lika som förra året.
Vad önskar du att du gjort mer? Festat järnet (blev sämre under hösten)!
Vad önskar du att du gjort mindre? Nojat över att jag är liten bland alla vuxna.
Blev du kär i år? Ja, ett par gånger...
Hatar du någon nu som du inte hatade i början av året? Nej. Brukar inte hata folk (och Bush hatade jag redan innan).
Bästa boken du läste i år? "Det kallas kärlek", tror jag. Och "Lasermannen" var jäkligt bra.
Något du önskade dig och fick? Inga stora grejer, men bland annat praktikplatsen som jag har nu.
Något du önskade dig men inte fick? Strumpor i julklapp. Det behövde jag verkligen (men det säger ju något om hur lite jag behövt sakna i år).
Vad gjorde du på din födelsedag 2005? Minns inte riktigt, men jag fick en fin gräddtårta med aprikoshalvor på av mina sambos. Det såg ut lite som en massa knäckta ägg. Och så fick jag ett munpiano (eller var det julklapp?).
Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre? Bättre självförtroende.
Vad fick dig att må bra? Singellivet på våren och vänner och familj året om. Plus alla aktiviteter jag hållt på med på fritiden.
Har du tagit något bra beslut i år? Massor! Att börja gå i terapi bland annat. Och så några mindre seiösa.
Vem saknade du? Olika under olika perioder, men jag saknade inte så förfärligt mycket.
De bästa nya människorna du träffade? Det var nog Humanist-folk i olika sammanhang.
En värdefull läxa/sak du lärt dig i år? Flera. Att det kräver bra planering om man ska orka vara turnéledare. Att man inte orkar göra tusen saker på fritiden hur länge som helst. Om jag känner mig liten och med dåligt självförtroende är det bästa att spela teater. Det är inte så bra att leva på chips om man ska orka resa och se sig omkring i flera veckor.
Gjorde du något i år som du aldrig gjort förut? Tågluffade. Praktiserade på en "seriös" arbetsplats. Var lägerledare. Körde minibuss. Satt i häktet.
Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år? Nej, tack och lov!
Dog någon som stod dig nära? Nej, tack och lov igen!
Största misstaget? Att gå och ha ångest över en uppsats i en månad istället för att göra någonting mer kreativt.
Har du varit sjuk eller skadat dig? Magsjuk, feber, ont i rygg och axlar, men inget allvarligt.
Hur tillbringade du julen? Hemma med släkt och familj.
Hur många one night stands? Om definitionen är "sex med någon som du inte känt sedan innan och som du inte har sex med mer än en gång" så är det nog inga faktiskt.
Favoritprogram på TV? Har typ inte kollat på tv. På radion är det roll-on.
Största musikaliska upptäckten? Andreas Tilliander gjorde mig nog gladast i alla fall. Och Lesbians on Extasy.
Årets bästa film? Vet inte, men två femmor är Zozo och Corpse bride.
Vilken politisk debatt engagerade dig mest? Ingen speciell. Partiledardebatten i Debatt på tv, den roade och upprörde mig och förvånade mig lite.

Jaha, nu var det slut. De här frågorna är faktiskt lite trista, men jag tog samma som förra året. Kom gärna med förslag på andra, roligare och bättre, frågor!!

Tillägg: Här kommer några fler som jag fick förslag på.
Äckligaste ögonblick: När jag cyklade över en stor larv så att halva kroppen blev mos och den andra halvan sprattlade hysteriskt. Mådde dåligt över denna minnesbild länge!
Största överraskningen: Att det var så lätt att få ragg trots att jag var singel, hahaha. Och att en person var kär i mig (eller nåt sånt).
Läskigaste ögonblick: När jag var på värsta spöktågstationen med en massa skräckfilmsljud runtomkring. Tur att jag inte var ensam, då hade jag nog dött. Det var också ganska läskigt när jag var ute och gick nu vid jul på en mörk skogsväg med en kompis. Vi blev så mörkrädda att vi höll varandra i handen.
Bästa konsert/spelning: Svårt att säga, men den som var roligast att få se var M.I.A. som ju är helt grym. Kul var det också att se Gossip med deras helt fantastiska sångerska.

Fler förslag?

onsdag, december 21, 2005

En gris såhär till jul?

Bryr du dig om jämställdhet? Är du av honkön? Då kanske du också bryr dig om att inte vara tillsammans med ett mansgrispucko, för det gör i alla fall jag. Och då är det ju svårt att veta - ibland, andra gånger är det uppenbart - vem som är pucko och vem som är bra. Ett litet tips från coachen är i alla fall som följer. Om du tar upp någon jämställdhetsfråga så kommer de flesta - utom ärkepuckona - att säga "Ja, det är helt sjukt", eller hålla med helt allmänt, typ "Ja, ja, precis". Om de är riktigt slipade säger de "Jag hörde på radion något om att kvinnor tjänar 85 procent av männens löner". Varning varning! Tro inte att de bryr sig bara för att de inte säger emot! De vågar inte stöta sig med dig eller så känner de sig dumma och politiskt inkorrekta om de säger något annat.

De som faktiskt bryr sig kanske håller med dig, eller så säger de emot och kommer med en bättre analys (eller lägger till något till din), och så kan de komma med mer avancerade fakta än att kvinnor tjänar mindre än män och det kan till och med hända att de helt spontant kommer med en liten kommentar eller analys apropå någonting man pratar om helt allmänt eller någonting som står i tidningen eller som de säger på radion eller som bara händer runtomkring. Det är viktigt att komma ihåg när man blir glad för att en mansperson nickar och säger "ja, det är helt sjukt" att det inte behöver betyda att han faktiskt har något intresse för jämställdhet. Mer testning behövs innan det är möjligt att dra några slutsatser.

lördag, december 17, 2005

Julfest...

på min praktikplats. Glögg, julmat, julklappslek (fick choklad), dans, en vinare. Hade det helt okej, blev dragen. Upp en våning, svarade på ett mail, pratade med en arbetskompis. Det hela slutade i en kanske en timmes diskussion, eller snarare utläggning från hans sida där jag gav lite kommentarer ibland, angående kvinnorörelsen och huruvida de jobbar på rätt sätt eller inte. Kvinnorörelsen - som att det finns en enhetlig, där alla passar in. Jag kände mig anklagad, som att allt var en kritik mot mig. Den här personen vet ingenting om mig, vet inte vilken del av kvinnorörelsen jag tillhör, vad jag vill och gör och tycker osv. Sedan frågade han om jag kände mig kritiserad och påhoppad och så vidare och jag sa att det gjorde jag, för jag förstod inte var han ville komma mer än att kritisera mina åsikter och tillvägagångssätt. Han ville inte att jag skulle bli sur på honom. Jag kände mig som vanligt matt, ville bara gråta. Nu kommer han.

Tillägg: Senare sa han att han ville ha ett konkret handlingsprogram. Då sa jag att han kunde "fixa det själv, för i helvete". Det kändes skönt. Och vi är fortfarande vänner (han tyckte att det var ett bra svar).

fredag, december 09, 2005

Will someone please think of the children!

Moder Teresa (5:22 PM) :
...hon var antingen adopterad eller hade en mamma med utländskt ursprung. ursöt var hon, och alla (två) som satt runtomkring och pratade med henne sa saker som poängterade att hon var tjej och jag tänkte att fyfan vad jag skulle bli irriterad om folk sa till min dotter att "men du är väl en liten prinsessa" (hon verkade dock inte ta åt sig eller fatta nånting:)) och "är du en modig tjej du" (underförstått, om en tjej är modig är det värsta special)
Klas-Birger (5:24 PM) :
säger man inte åt småpojkar att de är modiga också? Men jag fattar vad du menar, det händer ju överallt
Moder Teresa (5:24 PM) :
ja, men det var så mycket på så kort tid, jag blev så irriterad, och så tänkte jag att stackars pappan, för han verkade så vettig och tutade knappast i henne att hon var en prinsessa.
Moder Teresa (5:25 PM) :
jo, det gör man nog (med pojkarna)
Klas-Birger (5:25 PM) :
min kusin (en annan än den vanliga) var med på nåt hörn där de klädde pojkbarn i rosa kläder och tvärt om och gick omkring på stan och kollade folks reaktioner och de rosa barnen var alltid vackra och söta medan de blåa var stora och starka o.s.v.
Moder Teresa (5:27 PM) :
men hur små var de? såg man om det var en kille eller en tjej? trodde de att alla i blått var killar?
Klas-Birger (5:27 PM) :
bebisar, och ja, det var tvådelat; dels antog de att barnen var pojkar för att de var blåa och dels var alla blåa starka o.s.v.
Moder Teresa (5:28 PM) :
det är ju skitbra, ska alltid klä mina barn i fel eller neutrala färger. inget rosa! om jag får några...
Klas-Birger (5:29 PM) :
fast du kan väl klä dem i rosa med, total clothing rights som Eddie Izzard brukar säga =)
Moder Teresa (5:29 PM) :
hm, ja, men inget rosa för tjejerna. dvs inte som min mamma, som ville att jag skulle ha rosa klänningar, herregud!!!
Klas-Birger (5:30 PM) :
rosa klänningar är väl fint, du skulle se ut precis som en princessa!
Moder Teresa (5:30 PM) :
fast sen när barnen börjar fatta så kommer de se att alla deras polare får ju minsann ha coola militärbyxor/rosa söta klänningar och då kommer de vilja ha likadant och då blir det värsta mamma-dilemmat (i mitt fall)
Moder Teresa (5:31 PM) :
rosa är en lite läskig färg faktiskt... känns inte riktigt hemma
Klas-Birger (6:10 PM) :
Skulle det funka att inte låta barnen ha coola militärbyxor om de vill det? Poängen är väl att de ska fatta sina beslut själva och inte utefter könsroller o.s.v., men det är väl svårt att vänja dem vid att tänka själva om de blir tvingade till det?
Moder Teresa (6:11 PM) :
jamen barn är helt sjukt könsrollsfixerade i vissa åldrar, vill bara ha de typiska grejerna som andra har. det är svårt att vänja dem vid att tänka själva när de blir hjärntvättade av samhället runt omkring!
Klas-Birger (6:12 PM) :
men de flesta barn brukar ju vilja trotsa föräldrar och göra samma som kompisar så ett tvång att ha rosa kläder om de är pojkar t.ex. tror jag skulle snarare ha motsatt effekt =)
Moder Teresa (6:14 PM) :
jamen jag tänkte inte ge pojkarna rosa... mer neutralt. plus att flickorna är det värsta... inget av alternativen är ju bra - tvinga eller låta dem göra som omgivningen
Klas-Birger (6:14 PM) :
det andra är ju samma sak som "låta dem göra som de vill" även om de vill något på grund av tryck. då vill de ju iaf inte på grund av direkt TVÅNG. men ja, det är ju säkert en svår fråga och få verkar lyckas (eller bry sig)...
Moder Teresa (6:17 PM) :
ja, men om man ska låta alla göra precis som de vill hela tiden så är det ju i förlängningen högerpolitik och jag säger som doktor kosmos - stoppa valfriheten! får de göra precis som de vill hela tiden kommer de också bli bortskämda äckliga ungar som säkert blir blåsta och inte lär sig ifrågasätta saker. föräldrar måste ju säga nej ibland (gäller i alla situationer) och förklara för sina barn varför, det är väl antagligen delvis så barnen själva lär sig tänka. jag menar inte att man ska vara extrem, men man behöver ju inte köpa en rosa klänning förrän ungen ber om det åtminstone
Klas-Birger (6:19 PM) :
bara för att något är mer åt höger behöver ju inte betyda att det är ondskefullt och hemskt på alla sätt. Man kanske kan fråga barnet VARFÖR de vill ha något och typ "vill du ha det för att du tycker det är fint eller för att alla andra tycker det" o.s.v. Tänka själv brukar väl i alla fall sällan komma ur tvång eller begränsade valmöjligheter... Och klart man måste säga nej, jag menar ju bara att när man väl köper kläder (t.ex.) så behöver man ju inte tvinga barnet att klä sig neutralt och inte motsatsen heller. Man kan säga nej om saker är för dyra eller onödiga eller fula eller barnet har varit olydigt o.s.v. Jag tyckte du drog mitt förslag lite väl långt =)
Moder Teresa (6:21 PM) :
jo, ur begränsade valmöjligheter om man förklarar varför och säger "när du får egna pengar så får du köpa det om du vill". då vet barnet varför man tycker att det är dåligt iaf och som sagt, de kan ändå inte få allt eller hur?
Moder Teresa (6:21 PM) :
man kan väl klä dem neutralt tills de har en egen åsikt om kläder - om inte annat för den idiotiska omgivningens skull som tror att man är liten och svag bara för att man har rosa
Moder Teresa (6:22 PM) :
vilket var ditt första förslag?
Klas-Birger (6:22 PM) :
men om någon säger åt dig att "du får inte köpa X för att det är stereotypt" (t.ex. stövlar med klack) tänker du ju inte att du ska tänka själv istället utan att någon annan tänkt åt dig och blr irriterad för du inte får välja. Barn tänker nog inte så annorlunda :)
Klas-Birger (6:23 PM) :
Jag vet inte vad mitt första förslag var; jag improviserar nog till 100% eftersom jag sällan tänkt så här specifikt på saker...
Klas-Birger (6:23 PM) :
men det sista du skrev kan jag hålla med om
Moder Teresa (6:23 PM) :
i efterhand tycker jag till exempel att det var bra att mamma vägrade betala för en frida-prenumeration åt mig eftersom hon inte tyckte att det var en bra tidning, för det är det ju inte. sedan betalade jag själv för den när jag hade råd.
Moder Teresa (6:24 PM) :
men om nån säger till mig nåt smart nu så tänker jag ju på det och gör sen ett övervägande. då har jag iaf tänkt liksom, även om jag gör samma sak sedan. och så kan man säga att "nej, jag vill inte att du ska ha den kjolen. tänk när du ska ut och leka, den kommer bli smutsig direkt/den kommer gå sönder/den är inte varm" eller vad som helst
Klas-Birger (6:24 PM) :
...och då hade du själv övervägt och tänkt om du verkligen ville ha den. I see your point =)
Klas-Birger (6:26 PM) :
grejen är ju att det måste vara något smart också. Om det bara är förbud utan vettig förklaring så ger det ju ingen eftertanke. Lite som jag menade tidigare; man kan ju förklara och diskutera istället för att bara säga nej urskiljningslöst =)
Moder Teresa (6:26 PM) :
tidningen? ja. men det tog ett tag tills jag köpte den eftersom jag inte hade så mycket pengar och eftersom det är en hemsk tidning kanske det var bra att jag inte hade den de där extra månaderna (hann ju få ätstörningar ändå liksom...)
Moder Teresa (6:27 PM) :
jamen, klart man ska förklara varför, jag tycker inte om när föräldrar bara "nej, för att jag säger det", det är ju värdelöst. men det finns alltid nåt bra argument tror jag (sedan kan man ju ha en dold agenda som är till för ens barns bästa :))
Klas-Birger (6:27 PM) :
ja, men då är vi ju nästan helt överens då =)
Klas-Birger (6:27 PM) :
ja, dolda agendor är populärt när de uppdagas...
Moder Teresa (6:29 PM) :
amen vaddå uppdagas, som min mamma som sa att hon ville att jag skulle ha rosa klänningar på mig och så vet jag att jag hade det när jag var liten, alltså i efterhand berättade hon ju det - hon ville ha en prinsessa alltså! - då blev jag ju lite irriterad, och så tänkte jag att tur att jag ändå blev så bra som jag blev, typ. men jag går ju inte och är sur och det tror jag knappast att min framtida dotter heller kommer bli, jag kommer väl inte vara helt rabiat antagligen.
Moder Teresa (6:30 PM) :
mm, ganska överens :) ska vi skaffa barn? du skulle säkert bli en bra pappa ;)
Klas-Birger (6:31 PM) :
ja, vi sätter igång på en gång, höhöhöhö

Önskelista

- Jag vill ha sovkläder. Alltså inte nåt snyggt utan nåt mer gulligt, som med Snobben. Fast inte med Snobben, för jag hatar Snobben.