Moder Teresa (5:22 PM) :
...hon var antingen adopterad eller hade en mamma med utländskt ursprung. ursöt var hon, och alla (två) som satt runtomkring och pratade med henne sa saker som poängterade att hon var tjej och jag tänkte att fyfan vad jag skulle bli irriterad om folk sa till min dotter att "men du är väl en liten prinsessa" (hon verkade dock inte ta åt sig eller fatta nånting:)) och "är du en modig tjej du" (underförstått, om en tjej är modig är det värsta special)
Klas-Birger (5:24 PM) :
säger man inte åt småpojkar att de är modiga också? Men jag fattar vad du menar, det händer ju överallt
Moder Teresa (5:24 PM) :
ja, men det var så mycket på så kort tid, jag blev så irriterad, och så tänkte jag att stackars pappan, för han verkade så vettig och tutade knappast i henne att hon var en prinsessa.
Moder Teresa (5:25 PM) :
jo, det gör man nog (med pojkarna)
Klas-Birger (5:25 PM) :
min kusin (en annan än den vanliga) var med på nåt hörn där de klädde pojkbarn i rosa kläder och tvärt om och gick omkring på stan och kollade folks reaktioner och de rosa barnen var alltid vackra och söta medan de blåa var stora och starka o.s.v.
Moder Teresa (5:27 PM) :
men hur små var de? såg man om det var en kille eller en tjej? trodde de att alla i blått var killar?
Klas-Birger (5:27 PM) :
bebisar, och ja, det var tvådelat; dels antog de att barnen var pojkar för att de var blåa och dels var alla blåa starka o.s.v.
Moder Teresa (5:28 PM) :
det är ju skitbra, ska alltid klä mina barn i fel eller neutrala färger. inget rosa! om jag får några...
Klas-Birger (5:29 PM) :
fast du kan väl klä dem i rosa med, total clothing rights som Eddie Izzard brukar säga =)
Moder Teresa (5:29 PM) :
hm, ja, men inget rosa för tjejerna. dvs inte som min mamma, som ville att jag skulle ha rosa klänningar, herregud!!!
Klas-Birger (5:30 PM) :
rosa klänningar är väl fint, du skulle se ut precis som en princessa!
Moder Teresa (5:30 PM) :
fast sen när barnen börjar fatta så kommer de se att alla deras polare får ju minsann ha coola militärbyxor/rosa söta klänningar och då kommer de vilja ha likadant och då blir det värsta mamma-dilemmat (i mitt fall)
Moder Teresa (5:31 PM) :
rosa är en lite läskig färg faktiskt... känns inte riktigt hemma
Klas-Birger (6:10 PM) :
Skulle det funka att inte låta barnen ha coola militärbyxor om de vill det? Poängen är väl att de ska fatta sina beslut själva och inte utefter könsroller o.s.v., men det är väl svårt att vänja dem vid att tänka själva om de blir tvingade till det?
Moder Teresa (6:11 PM) :
jamen barn är helt sjukt könsrollsfixerade i vissa åldrar, vill bara ha de typiska grejerna som andra har. det är svårt att vänja dem vid att tänka själva när de blir hjärntvättade av samhället runt omkring!
Klas-Birger (6:12 PM) :
men de flesta barn brukar ju vilja trotsa föräldrar och göra samma som kompisar så ett tvång att ha rosa kläder om de är pojkar t.ex. tror jag skulle snarare ha motsatt effekt =)
Moder Teresa (6:14 PM) :
jamen jag tänkte inte ge pojkarna rosa... mer neutralt. plus att flickorna är det värsta... inget av alternativen är ju bra - tvinga eller låta dem göra som omgivningen
Klas-Birger (6:14 PM) :
det andra är ju samma sak som "låta dem göra som de vill" även om de vill något på grund av tryck. då vill de ju iaf inte på grund av direkt TVÅNG. men ja, det är ju säkert en svår fråga och få verkar lyckas (eller bry sig)...
Moder Teresa (6:17 PM) :
ja, men om man ska låta alla göra precis som de vill hela tiden så är det ju i förlängningen högerpolitik och jag säger som doktor kosmos - stoppa valfriheten! får de göra precis som de vill hela tiden kommer de också bli bortskämda äckliga ungar som säkert blir blåsta och inte lär sig ifrågasätta saker. föräldrar måste ju säga nej ibland (gäller i alla situationer) och förklara för sina barn varför, det är väl antagligen delvis så barnen själva lär sig tänka. jag menar inte att man ska vara extrem, men man behöver ju inte köpa en rosa klänning förrän ungen ber om det åtminstone
Klas-Birger (6:19 PM) :
bara för att något är mer åt höger behöver ju inte betyda att det är ondskefullt och hemskt på alla sätt. Man kanske kan fråga barnet VARFÖR de vill ha något och typ "vill du ha det för att du tycker det är fint eller för att alla andra tycker det" o.s.v. Tänka själv brukar väl i alla fall sällan komma ur tvång eller begränsade valmöjligheter... Och klart man måste säga nej, jag menar ju bara att när man väl köper kläder (t.ex.) så behöver man ju inte tvinga barnet att klä sig neutralt och inte motsatsen heller. Man kan säga nej om saker är för dyra eller onödiga eller fula eller barnet har varit olydigt o.s.v. Jag tyckte du drog mitt förslag lite väl långt =)
Moder Teresa (6:21 PM) :
jo, ur begränsade valmöjligheter om man förklarar varför och säger "när du får egna pengar så får du köpa det om du vill". då vet barnet varför man tycker att det är dåligt iaf och som sagt, de kan ändå inte få allt eller hur?
Moder Teresa (6:21 PM) :
man kan väl klä dem neutralt tills de har en egen åsikt om kläder - om inte annat för den idiotiska omgivningens skull som tror att man är liten och svag bara för att man har rosa
Moder Teresa (6:22 PM) :
vilket var ditt första förslag?
Klas-Birger (6:22 PM) :
men om någon säger åt dig att "du får inte köpa X för att det är stereotypt" (t.ex. stövlar med klack) tänker du ju inte att du ska tänka själv istället utan att någon annan tänkt åt dig och blr irriterad för du inte får välja. Barn tänker nog inte så annorlunda :)
Klas-Birger (6:23 PM) :
Jag vet inte vad mitt första förslag var; jag improviserar nog till 100% eftersom jag sällan tänkt så här specifikt på saker...
Klas-Birger (6:23 PM) :
men det sista du skrev kan jag hålla med om
Moder Teresa (6:23 PM) :
i efterhand tycker jag till exempel att det var bra att mamma vägrade betala för en frida-prenumeration åt mig eftersom hon inte tyckte att det var en bra tidning, för det är det ju inte. sedan betalade jag själv för den när jag hade råd.
Moder Teresa (6:24 PM) :
men om nån säger till mig nåt smart nu så tänker jag ju på det och gör sen ett övervägande. då har jag iaf tänkt liksom, även om jag gör samma sak sedan. och så kan man säga att "nej, jag vill inte att du ska ha den kjolen. tänk när du ska ut och leka, den kommer bli smutsig direkt/den kommer gå sönder/den är inte varm" eller vad som helst
Klas-Birger (6:24 PM) :
...och då hade du själv övervägt och tänkt om du verkligen ville ha den. I see your point =)
Klas-Birger (6:26 PM) :
grejen är ju att det måste vara något smart också. Om det bara är förbud utan vettig förklaring så ger det ju ingen eftertanke. Lite som jag menade tidigare; man kan ju förklara och diskutera istället för att bara säga nej urskiljningslöst =)
Moder Teresa (6:26 PM) :
tidningen? ja. men det tog ett tag tills jag köpte den eftersom jag inte hade så mycket pengar och eftersom det är en hemsk tidning kanske det var bra att jag inte hade den de där extra månaderna (hann ju få ätstörningar ändå liksom...)
Moder Teresa (6:27 PM) :
jamen, klart man ska förklara varför, jag tycker inte om när föräldrar bara "nej, för att jag säger det", det är ju värdelöst. men det finns alltid nåt bra argument tror jag (sedan kan man ju ha en dold agenda som är till för ens barns bästa :))
Klas-Birger (6:27 PM) :
ja, men då är vi ju nästan helt överens då =)
Klas-Birger (6:27 PM) :
ja, dolda agendor är populärt när de uppdagas...
Moder Teresa (6:29 PM) :
amen vaddå uppdagas, som min mamma som sa att hon ville att jag skulle ha rosa klänningar på mig och så vet jag att jag hade det när jag var liten, alltså i efterhand berättade hon ju det - hon ville ha en prinsessa alltså! - då blev jag ju lite irriterad, och så tänkte jag att tur att jag ändå blev så bra som jag blev, typ. men jag går ju inte och är sur och det tror jag knappast att min framtida dotter heller kommer bli, jag kommer väl inte vara helt rabiat antagligen.
Moder Teresa (6:30 PM) :
mm, ganska överens :) ska vi skaffa barn? du skulle säkert bli en bra pappa ;)
Klas-Birger (6:31 PM) :
ja, vi sätter igång på en gång, höhöhöhö
fredag, december 09, 2005
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar